Każde dziecko otaczamy szczególną troską, wykazując dbałość o jego wszechstronny i harmonijny rozwój intelektualny,emocjonalny, moralny i fizyczny.
Odstęp pomiędzy podziałem godzin, a aktualnymi wiadomościami
1 lutego dzieci z klas I – VIII oraz zaproszone przedszkolaki bawiły się w auli szkolnej przy dźwiękach dynamicznych, karnawałowych przebojów.
Nauczenie się prostych gestów, pozwoliło na zatańczenie bardzo popularnych „Kaczuszek”, „Boogi boogi” czy „Taki duży, taki mały”.
Jeżdżące pociągi zmuszały do koncentracji i przybijania piątki, a piękne stroje księżniczek i czarownic, piratów i kosmitów, dinozaurów, psów i kotów pozwoliły na przeniesienie się w świat bajek i komiksów, literackich wzorów i bohaterów.
31 stycznia dzieci z klasy III a zrealizowały scenariusz projektu „Matematyka z klasą” pt. „Jak oszacować budżet lodowiska?”. Najpierw uczniowie obejrzeli film z udziałem Rafała Sonika - kierowcy rajdowego i przedsiębiorcy, który odpowiedział na pytanie: Jak sportowiec wykorzystuje matematykę w czasie przygotowań do rajdów.Następnie postawiliśmy sobie pytania: Co to jest budżet? Co potrzebne jest do oszacowania budżetu? Co to są koszty? Co to są przychody?
Kiedy już poznaliśmy odpowiedzi na te trudne pytania przystąpiliśmy do obliczania budżetu różnych obiektów sportowych. Uzupełnialiśmy tabele wpisując koszty i przychody pływalni, toru gokartowego, stadniny koni, stadionu piłkarskiego wykorzystując przygotowane dane. Okazało się, że w niektórych obiektach koszty były wyższe niż przychody i odwrotnie. Mieliśmy również szanse wymyśleć własne sposoby na obniżenie kosztów i zwiększenie przychodów.
Wszyscy bardzo zaangażowali się w trudne obliczenia matematyczne, ale już wiemy: jak oblicza się budżet i jaka jest najkorzystniejsza sytuacja finansowa dla firmy.
31 stycznia dzieci z klasy I a zrealizowały kolejny scenariusz projektu „Przyroda z klasą” pt. „ Czy zwierzętom przeszkadzają samochody?”. Realizację scenariusza poprzedziło zadanie domowe – dzieci miały policzyć ile mija je samochodów, pojazdów transportu publicznego, rowerów i hulajnóg w drodze do szkoły lub do domu. Samych aut było ponad 4000!
Uświadomiły sobie, że samochody zanieczyszczają nie tylko powietrze, ale i glebę. Zdziwiły się, że otoczenie można także zanieeczyszczać dżwiękiem. Zrozumiały po co na drodze stawiane są ekrany pochłaniające dźwięk. Dowiedziały się, że hałas może przeszkadzać sowom i nietoperzom w polowaniu, ale także wzbudzać lęk i panikę u innych zwierząt.
Uczniowie wykonali interaktywną pracę plastyczną - pastelowy krajobraz, na którym nie ma zanieczyszczeń, i ten sam, zamalowany czarną kredką, obrazujący unoszący się z przejeżdżających samochodów pył. Dzieci obiecały dbać o środowisko – postanowiły przyjeżdżać do szkoły na rowerach i hulajnogach ( oczywiście jeśli pozwolą na to możliwości), zwłaszcza, że szkoła w ubiegłym roku przystąpiła do projektu „Stars”.
11 stycznia dzieci z klasy I a uczestniczyły w niezwykłych, ornitologicznych warsztatach zimowych na terenie kampusu UJ. Uczniowie mieli okazję zobaczyć z bliska dzwońce i sikorki oraz poznać metody ich mierzenia i ważenia.
Dowiedziały się, jak rozpoznać panią i pana sikorkę, jak przekonać się czy ptaszek jest dobrze odżywiony czy też ma kłopoty ze zdobywaniem pokarmu.
Z wielką uwagą obserwowały prowadzącego zajęcia, który zakładał maleńkim dzwońcom i sikorkom aluminowe obrączki z wypisanymi na nich specjalnymi kodami. Dzięki nim, ornitolodzy mogą zbierać wiele informacji dotyczących życia tych latających zwierząt. Dla porównania pokazał też obrączkę dla łabędzia - była pokaźnych rozmiarów!
Dzieci zobaczyły także w jaki sposób za pomocą rozwieszonej w pobliżu karmnika siatki łapie się ptaki i wiedzą czym je karmić, aby pomóc im przetrwać zimę.
Każdy uczeń otrzymał też książeczkę "Odznaki PTTK.Tropiciel przyrody i turysta przyrodnik". Mogą teraz, razem z bliskimi, poznawać przyrodę i dalej zgłębiać jej fascynujące tajemnice.
Magiczna fabryka czekolady i magiczne lustro to motywy przewodnie książek zaprezentowanych podczas konkursu pięknego czytania. Dzieci z klas czwartych musiały przygotować cztery rozdziały z książki „Charlie i fabryka czekolady” Roalda Dahla, natomiast uczniowie z klas V-VI dwa, ale bardzo długie, z powieści „Lustro pana Grymsa” Doroty Terakowskiej. Czytanie odbyło się w dniach 7 i 9 stycznia 2019r., przed publicznością, którą stanowili uczniowie oraz oczywiście kilkuosobowa komisja konkursowa.
Uczestnicy zajmowali miejsca wg wylosowanych numerków i w tej kolejności czytali fragmenty zadanych rozdziałów, tak że nikt wcześniej nie wiedział, które urywki z ponad 30 obowiązujących stron przypadną właśnie na niego. Z tego powodu konkurs nie był łatwy, jednak biorący w nim udział uczniowie stanęli na wysokości zadania.
Jurorzy oceniali zarówno płynność i poprawność czytania, jak też odpowiednią intonację, umiejętność przekazania emocji, modulację głosu, właściwe tempo oraz przestrzeganie interpunkcji.Najlepsze okazały się następujące osoby:
Laureaci w kategorii klas IV
Laureaci w kategorii klas V-VI
Zdobywcy I miejsca wezmą udział w Małopolskim Konkursie Pięknego Czytania. Wszystkim serdecznie gratulujemy!
21 grudnia 2018 r. dzieci z klas V c i V b przygotowały szkolne Jasełka. Na scenie pojawili się ludzie z całego świata szukający drogi do Jezusa.
Zobaczyliśmy Chińczyków, Afrykańczyków, Indian, Eskimosów oraz dzieci w strojach krakowskich i góralskich.
Wszyscy nieśli ze sobą dary dla Dzieciątka. Kiedy gubili drogę i nie wiedzieli, w którą się udać stronę, pojawiała się tajemnicza postać – Zwiastun, który potrzebował pomocy. Wędrowcy odpowiadali na prośbę potrzebującego swoim dobrym sercem i oddawali mu swoje prezenty. W zamian dostawali wskazówki, jak iść dalej.
W końcu spotkali się przy Szopce Betlejemskiej i zobaczyli, że dary ludzi szukających drogi do Jezusa leżały przy Świętej Rodzinie. Okazało się, że wszystkie nasze dobre uczynki są jak najcenniejsze dary składane u żłóbka Dzieciątka Jezus.
W klasach dzieliliśmy się opłatkiem i śpiewaliśmy piękne, kolędy i pastorałki.
Jasełkowe przedstawienie oglądały również zaproszone przez naszą szkołę dzieci z Przedszkola Nr 44, Niepublicznego Przedszkola Św. Virginii CB i Przedszkola Nr 2 Sióstr Miłosierdzia.
12 grudnia 2018 roku w bibliotece szkolnej w szranki odważnie stanęli uczniowie z klas VII-VIII, uczestniczący w konkursie pięknego czytania „Krzyżaków” Henryka Sienkiewicza, powieści napisanej językiem stylizowanym na staropolszczyznę. Walka była długa i zacięta, a wszyscy dzielni konkurenci spisali się znakomicie, nie szczędząc wysiłków, by okazać swój kunszt i okryć się chwałą.
W tym niełatwym, językowym boju zwycięstwo odniosła Olga Pabisek z kl. VIII a, która tym samym zyskała zaszczyt reprezentowania szkoły w Małopolskim Konkursie Pięknego Czytania. Pokonując pozostałych rywali, drugie równorzędne miejsca wywalczyli: Aleksander Kałuża, uczeń kl. VIII b oraz nieco młodsza koleżanka Zuzanna Krętkowska z kl. VII a. Gratulujemy!
10 grudnia w klasie I a został zrealizowany kolejny scenariusz UD pt. ”Co to znaczy, że rośliny żyją?” . Opowieść o jeżyku Zoi i film „Jak rosną rośliny?” był pretekstem do rozmowy o przyrodzie ożywionej i nieożywionej oraz o przedmiotach stworzonych ludzką ręką.
Dzieci za pomocą samoprzylepnych karteczek zaznaczały elementy przyrody ożywionej i nieożywionej w klasie. Samodzielnie doszły do wniosku, że człowiek też jest częścią przyrody ożywionej. W zabawie „Skąd wiem, że żyję?” każde dziecko odgrywało przydzieloną rolę: robota, roweru, samochodu, gila, biedronki, węża, gliny, węgla itp. Zastygały w bezruchu, zadawały pytania.
Uczniowie wyodrębnili 7 cech organizmów żywych (ruch, wzrost, jedzenie, oddychanie, wydalanie, poznawanie świata zmysłami, rozmnażanie), których znajomość ułatwiło późniejsze działania i rozwiewało wątpliwości(czy muszelka oddycha, rozmnaża się, je?). W trakcie zabawy ze strony dzieci(co bardzo cenne) padło pytanie o ławki, okienne szyby, tornistry. Pozwoliło to na rozważanie o efektach działalności człowieka, których nie można zaliczyć do przyrody, choć sam człowiek jest jej częścią.
7 grudnia uczniowie klasy II b wraz z gośćmi z Torunia uczestniczyli w warsztatach piernikarskich. W trakcie zajęć młodzi adepci piernikarstwa zgodnie z tradycyjnymi, średniowiecznymi regułami ugniatali ciasto, a następnie odciskali je w formach.
Podczas, gdy pierniki się wypiekały, uczniowie mogli dotknąć, powąchać i ugnieść w moździerzu korzenne przyprawy wykorzystywane w piernikarstwie. Mieli też okazję, aby spróbować prawdziwych toruńskich pierników.
Na zakończenie dzieci pod kierunkiem Piernikarki Olgi przygotowały i zaprezentowały mini teatrzyk
„ O czeladniku i królowej pszczół”, poznały też legendę o powstaniu słynnych „katarzynek”.
Z radością informujemy, że w konkursie plastycznym pt. "Krajobrazy Polski" zorganizowanym przez
Młodzieżowy Dom Kultury w Krakowie wyróżnienie zdobyły:
Wiktoria Kalisz z klasy IV a i Malwina Strączek z klasy V c. Serdecznie gratulujemy!!!
6 grudnia do klasy III a przyszedł niezwykły Mikołaj. Zazwyczaj przychodzi On z workiem prezentów. Tym razem był to niespodziewany podarunek w postaci Magicznego Przedstawienia.
Emocje rosły w miarę jak Pan Magiczny pokazywał niesamowite sztuczki. Każdy chciał być asystentem Magika. Niestety było to niemożliwe.
Mimo tego, tajemnicze triki wywarły wrażenie na dzieciach. To był naprawdę świetny prezent!
6 grudnia do klasy I a przybył z walizką:) pełną prezentów św. Mikołaj. Na głowie miał mitrę, nosił długą, białą brodę, w ręku trzymał pastorał.
Dzieci powitały go serdecznie i z wielkim entuzjazmem. Św. Mikołaj oprócz prezentów przywiózł też dobre słowa, którymi hojnie wszystkich wokoło obdarzał.
3 grudnia klasa II a zrealizowała trzeci ze scenariuszy UD pt."Co można zobaczyć na portrecie?". Na bazie wydrukowanych z internetu portretów i portretów - zdjęć bliskich osób dzieci poznały różnicę między portretem i autoportretem. Uczniowie zastanawiali się po czym można poznać czym zajmuje się osoba z obrazu lub kim jest.
Potem "udali" się do pracowni artysty i porównywali portrety ludzi, którzy żyli wiele lat temu. Wszyscy byli poważni, pięknie ubrani, dystyngowani... . Jednym z zadań było narysowanie portretu króla słuchając tylko opisu jego wyglądu.
Każdy uczeń przedstawił postać króla inaczej, chociaż wszyscy uwzględnili te cechy, o których była mowa w opisie. Uczniowie obejrzeli też portrety malowane przez Pablo Picasso przedstawiające postać człowieka w zupełnie inny sposób.
Na koniec zostało zrobione wspólne zdjęcie, które posłuży klasie do narysowania portretu zbiorowego.
30 listopada dzieci z klas I-III nawiązały do starej tradycji zaglądania w przyszłość w dzień św. Katarzyny i św. Andrzeja.
Były zabawne konkurencje, wiele emocji wzbudzały pytania do kręcącej się butelki i wyścig butów, dzieci "poznały" imiona swoich przyszłych znajomych, zawody, które będą wykonywać, nadchodzące wydarzenia.
29 listopada klasa II a udała się na warsztaty pt."Przygody z ciepłem". Tematem zajęć było pokazanie dzieciom, że ciepła woda z kranu jest bezpieczniejsza niż gaz z kuchenki. Uczniowie podzieleni na 4 grupy układali Logo firmy MPEC z kolorowych puzzli.
Potem uczyli się śpiewać piosenkę o cieple na melodię piosenki "Ogórek zielony".Grali w kalambury oraz budowali drogę ciepłej wody w kaloryferze i w kranie ucząc się poszczególnych ważnych etapów tego działania.
Rywalizacja między grupami była też świetną nauką i zabawą. Wszyscy uczniowie otrzymali kolorowe podkoszulki z logo firmy, pamiątkowe karty pracy, a klasa dostała kolorową przytulankę "kaloryfer".
Z okazji Dnia Pluszowego Misia dzieci z klas I-III odwiedziły bibliotekę szkolną, gdzie uczestniczyły w bardzo atrakcyjnych zajęciach poświęconych różnym niedźwiadkom przedstawionym na kartach książek.
Tegoroczne obchody tego sympatycznego święta skupiły się jednak na dwóch pluszowych misiach czyli Uszatku oraz Puchatku. Dzieci poznały prawdziwą historię powstania słynnych opowieści o Kubusiu Puchatku. Dowiedziały się, że miś ten miał swój pierwowzór w autentycznej zabawce, należącej do Krzysia, syna angielskiego pisarza Alana Alexandra Milne, który napisał dwie książki o przygodach w Stumilowym Lesie.
Dzieci poznały prawdziwą historię powstania słynnych opowieści o Kubusiu Puchatku. Dowiedziały się, że miś ten miał swój pierwowzór w autentycznej zabawce, należącej do Krzysia, syna angielskiego pisarza Alana Alexandra Milne, który napisał dwie książki o przygodach w Stumilowym Lesie.
Również w ramach obchodów Dnia Pluszowego Misia dzieci zaprezentowały swoje umiejętności podczas konkursu pięknego czytania. Uczniowie klasy trzeciej musieli przygotować cały rozdział z oryginalnej wersji „Kubusia Puchatka” A.A. Milne, natomiast drugoklasiści fragment dowolnego wydania bajki o Puchatku.
Konkurs wypadł znakomicie, a każdy uczestnik w nagrodę za wysiłek włożony w przygotowanie otrzymał specjalnie wykonaną na tę okazję grę planszową z Kubusiem Puchatkiem.
Wszystkim gratulujemy, a poniżej prezentujemy laureatów:
klasy drugie
klasa trzecia
21 listopada klasy II a i II b były w Muzeum Narodowym na warsztatach "Kto Ty jesteś? Muzealna lekcja patriotyzmu". Zajęcia odbywały się w salach wystawy "Broń i barwa polska".
W czasie podróży w czasie od średniowiecza do czasów współczesnych dzieci mogły zobaczyć, jak wyglądały uzbrojenie, stroje i wyposażenie rycerzy oraz żołnierzy.
Przypomniały także historię powstania polskiego godła oraz barw narodowych. Każdy otrzymał specjalną książkę z kartami pracy, dzięki której dodatkowo utrwalali zdobyte wiadomości. To była prawdziwa lekcja patriotyzmu!
Z radością informujemy, że 21 listopada uczennica klasy IV b Gabrysia Sinczak została finalistką konkursu wiedzy o ochronie przeciwpożarowej.
Konkurs został zorganizowany przez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Krakowa we współpracy z Wydziałem Edukacji UMK oraz z Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej.
Serdecznie gratulujemy!
Z okazji 100 - lecia odzyskania niepodległości czytelnikom zostały udostępnione najstarsze książki znajdujące się w zbiorach biblioteki szkolnej.
Są to wydania z okresu, gdy Polska była pod zaborami, począwszy od XIX w. (najstarsze z 1868 r.) aż do roku 1918.Następna część wystawy prezentuje bardzo liczne publikacje z okresu międzywojennego. Pokazane zostały również starsze książki wydane po 1945 roku.
Najciekawszą dla uczniów część wystawy stanowią archiwalne dokumenty, w tym spisana w XIX wieku kronika szkoły, z której dowiadujemy się, że jej początki sięgają XII wieku (!), gdy założono szkołę Świętego Floriana.
Jej charakter zmieniał się na przestrzeni wieków, lecz imię to nosiła aż do 1966 roku, dlatego pieczęcie z taką nazwą widnieją na najstarszych książkach w bibliotece. Szkoła kilka razy zmieniała siedzibę, poprzednia znajdowała się przy ul. Szlak 5, wcześniejsza przy Rynku Kleparskim, a na początku przy kościele Św. Floriana.
Atrakcją podczas zwiedzania wystawy jest wysłuchanie fragmentów kroniki opisujących np. czego uczyły się pod zaborami dzieci w klasach I - III albo jak uczniowie musieli wiwatować na cześć zaborcy, cesarza Franciszka Józefa, kiedy przybył do Krakowa.
Uczniowie oglądając zbiory, rozumieją, że należy je traktować z ogromną delikatnością. Wystawa cieszy się dużym zainteresowaniem i będzie prezentowana do 21 listopada 2018 r.
20 listopada w ramach projektu "Mali detektywi" klasa II a zrealizowała kolejny scenariusz "Dlaczego detektyw pracuje w rękawiczkach?"
Uczniowie sprawdzali swoje odciski palców na szklanym słoju oraz na karcie policyjnego zatrzymania. Na miękkim wosku odciskali swoje palce wskazujące.
Dowiedzieli się, co to jest daktyloskopia i dlaczego detektyw musi mieć jednorazowe rękawiczki.
Ustalili, że można zmienić strój, fryzurę, kolor skóry czy głos, ale nie da się zmienić swoich linii papilarnych, gdyż są: niezmienialne, niezniszczalne i niepowtarzalne /3 N/.
W przeddzień Setnej Rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę Szkolne Koło PTTK "Podróżnik" uczestniczyło w wycieczce śladami Józefa Piłsudskiego.
Odwiedziliśmy Katedrę na Wawelu, a w drodze na Sowiniec stanęliśmy u podnóża Kopca Tadeusza Kościuszki.
A potem leśno-jesienne klimaty doprowadziły nas do Kopca Józefa Piłsudskiego. Tu niespodzianka: widzieliśmy łopatkę z czasów usypywania tego imponującego pomnika i zdjęcia z tamtych czasów...
Atmosfera bardzo patriotyczna i tylko żal, że było nas tak mało...
8 listopada uczniowie naszej szkoły wzięli udział w finale Międzyszkolnego Konkursu Recytatorskiego „ Wolność kocham i rozumiem…”, który odbył się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Krakowie. Naszą Siódemkę reprezentowali:
Wszyscy uczniowie stanęli na wysokości zadania, ich recytacje były wzruszające i dodatkowo wysoko ocenione:
Jesteśmy dumni ze wszystkich uczestników tego konkursu !
Z radością informujemy, że uczennica klasy I a Małgosia Kurdziel otrzymała wyróżnienie w organizowanym przez Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana konkursie plastycznym dla przedszkolaków oraz uczniów z Krakowa i powiatu krakowskiego "Spotkanie z polską legendą".
Jury przyznało wyróżnienia czterdziestu sześciu osobom, których piękne prace zaprezentowano 8 listopada 2018 r. na pokonkursowej wystawie w Bibliotece Wojewódzkiej przy ul. Rajskiej w Krakowie.
Serdecznie gratulujemy!
8 listopada w ramach programu edukacyjnego „Śniadanie daje moc” uczniowie klas I - III samodzielnie przygotowali w klasach drugie śniadanie.
Dzieci starały się wykorzystywać tylko zdrowe produkty, na ławkach dużo było warzyw i owoców.
Dowiedziały się, które produkty należy jeść codziennie, a które okazjonalnie.
Były zaangażowane i kreatywne, zadbały o estetyczny wygląd posiłku, a przy okazji świetnie się bawiły.
31 października uczniowie klasy I a zrealizowali kolejny scenariusz UD pt. "Kto będzie głodny, gdy znikną dżdżownice?” Dzieci obejrzały film "Dlaczego niektóre drzewa są puste w środku?", który stał się przyczynkiem
do rozmowy o wzajemnych zależnościach pokarmowych w świecie roślin i zwierząt.
Uczniowie wykonali maskę ziemi, trawy, liści, ptasiego jajka, dżdżownicy, różnych owadów, ropuchy, jaszczurki, ptasiego pisklaka, jeża, sowy, borsuka i lisa. Zabawa ruchowa polegająca na odgrywaniu odpowiedniej roli wprowadziła wiele ożywienia. Zwierzęta przebywały w okolicy swojego źródła pożywienia:).
Chowała się dżdżownica, owady, a nawet jeż. Dzieci snuły rozważania na temat „znikania” poszczególnych elementów łańcucha pokarmowego i wpływu tego zjawiska na życie innych organizmów. Stało się to pretekstem
do rozmowy o ekologii i szacunku do otaczającego świata.
30 października 2018 r. w auli naszej szkoły odbył się "Poranek z historią" - w ramach projektu " Szkoła Niepodległa" w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Honorowym gościem był major Stanisław Szuro - żołnierz niezłomny.
W spotkaniu uczestniczyły klasy siódme i ósme naszej szkoły, a także zaproszeni goście m.in prezes WiN, kierownik Filii Oddziału IV MHK "Ulica Pomorska ", przedstawicie UJ i krakowskich szkół podstawowych.
Uroczystości uświetnił wykład Stanisława Szuro "Pierwszy dzień niepodległości w Krakowie 1918" oraz rozmowa Jana Szuro z ojcem Stanisławem zatytułowana " Nic nie jest nam dane na wieczność...".Na koniec uroczystości zaproszeni goście, nauczyciele i uczniowie odczytali fragmenty książki Aleksandra Kamińskiego "Kamienie na szaniec".
W roku szkolnym 2018/2019 nasza szkoła realizuje Program edukacyjny „Krakowskie szkoły najlepiej segregują odpady” przygotowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w Krakowie. Głównym celem programu jest kształtowanie proekologicznych postaw związanych z selektywną zbiórką odpadów i ochroną środowiska wśród dzieci i młodzieży, a także zorganizowanie w szkołach właściwego systemu segregacji odpadów. Program został objęty Honorowym Patronatem Małopolskiego Kuratora Oświaty.
Wyznaczeni nauczyciele uczestniczyli w szkoleniu metodycznym w Miejskim Przedsiębiorstwie Oczyszczania w Krakowie. Otrzymali zestaw materiałów dydaktycznych, zgodnych z podstawą programową Ministerstwa Edukacji Narodowej, które ułatwią nauczycielom przeprowadzenie w szkole lekcji na temat segregacji odpadów. Na terenie szkoły pojawiły się nowe pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów.25 października klasa II a udała się na ASP na warsztaty "Portrety, autoportrety, moda na selfie" zorganizowane w ramach obchodów 200 -lecia powstania Akademii Sztuk Pięknych.
W ramach zajęć uczniowie zwiedzili Muzeum ASP oraz dowiedzieli się jak powstają portrety. Zobaczyli również malowane różnymi technikami obrazy zarówno z dawnych lat jak i współczesne.
Poznali trudne słowo "dygitalizacja" oraz metody dygitalizowania dzieł sztuki. Dzięki nim możemy zobaczyć zasoby każdego Muzeum na świecie.
Potem udali się do Galerii, gdzie w parach rysowali swoje portrety. Dzięki różnym częściom garderoby, kapeluszom i innym przedmiotom mogli przebrać się za różne postaci i zostać modelami artysty.Tak powstały fantastyczne portrety!
19 października uczniowie naszej szkoły wzięli udział w "Widowisku Dumy i Radości" zorganizowanym przez Małopolską Kurator Oświaty Barbarę Nowak. Uroczysty ten dzień zaczął się Mszą Świętą w Katedrze Wawelskiej, którą odprawił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski.
Następnie uformował się pochód, który ze Wzgórza Wawelskiego skierował się do Parku Jordana, gdzie odbyło się spotkanie z Żołnierzami Niezłomnymi: Wacławem Szaconiem i majorem Stanisławem Szuro.
19 października dzieci z klasy I a w ramach projektu "Przyroda z klasą" realizowały scenariusz „Gdzie mieszkają jeże?” Ten sympatyczny ssak, który wcale nie lubi jabłek:) jest pomocnikiem człowieka w walce ze szkodnikami.
Na miarce centymetrowej dzieci zobaczyły jak duży jest jeż, zdziwiły się, że jego temperatura ciała w stanie hibernacji ma tylko 5°C, a jego serce bije kilka razy na minutę.
Dowiedziały się też jak zbudować dla niego zimowe schronienie i zrobiły to. Dzieci przyniosły folie, gazety, liście, mech, karmę dla kotów i psów.
Zaangażowanie było ogromne. Emocje związane z pracą w grupie także. Dzieci uczyły się współpracy i podziału ról – przekonały się, że działać wspólnie, nie znaczy robić to samo.
19 pażdziernika dzieci ze Świetlicy szkolnej postanowiły uczcić zbliżającą się setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę.
Pod kierunkiem Pani Eli posadziły 100 tulipanów. Czy będą białe i czerwone, czy kolorowe jak wiosna?
Zobaczymy za kilka miesięcy.
19 października uczniowie klas I - VIII uczestniczyli w przedstawieniu edukacyjnym pt."Jasne i ciemne strony internetu".
Bezpośredni kontakt z publicznością, zabawa w skojarzenia, kalambury, scenki dramowe przekazywały ważne informacje dotyczące pożytku i niebezpieczeństw płynących z sieci.
17 października klasa VI a udała się w godzinach porannych na lekcję plenerową „Śladami Bartka – Ketraba”. Dzieciom towarzyszyły studentki UP.
Przewodnikami uczniów klasy szóstej byli prelegenci z klasy VII b: Lena Khiralla, Natalia Madeja, Basia Bergier, Marita Widomska, Karol Świerad i Kuba Radwański, którzy prowadzili zajmujące wykłady dotyczące treści „Władcy Lewawu” i historii naszego miasta.
Trasa wycieczki polonistycznej wiodła przez ul. Skałeczną, Wawel, bulwary, ul. Kanoniczą, Poselską, Grodzką, Rynek aż do ul. Wiślnej, skąd Plantami wszyscy uczestnicy zmęczeni nieco, lecz pełni wrażeń wrócili do szkoły.
16 października klasa II a zrealizowała scenariusz "Jak odróżnić prawdę od fałszu" w ramach projektu "Mali detektywi". Wszyscy wspaniale "odrobili" zadanie domowe, czyli przygotowali odpowiedzi na 3 pytania.
Po wysłuchaniu "Bajki o Prawdzie i Fałszu" uczniowie usłyszeli pytania i bardzo chętnie zabrali się do pracy, aby na nie odpowiedzieć. Jednakże zroumienie takich pojęć jak indukcja, dedukcja czy zasada wyłączonego środka wcale nie jest taka prosta. Wszystkie grupy bardzo dobrze opracowały karty pracy związane z wykorzystaniem zasad logiki i ułożeniem zdań.
Dzieci rozwiązały także zadanie, z którym musiał zmierzyć się sam Sherlock Holmes! Jednak zdecydowanie najwięcej problemów sprawiły zagadki logiczne, które pozornie proste i oczywiste wcale takie nie były...
Z ogromną przyjemnością informujemy, że uczniowie klas ósmych Maria Bogusz, Zuzanna Iwan, Małgorzata Królik oraz Aleksander Kałuża zdobyli III miejsce w teście wiedzy w ramach projektu
Eko-logiczni.
Rozdanie dyplomów oraz nagród odbyło się 12 października w UMK z rąk Pana Prezydenta Jacka Majchrowskiego.
Po zakończonej uroczystości na uczniów czekała niespodzianka - bankiet zorganizowany dla wszystkich uczniów, którzy brali udział w projekcie.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!!!
W mijającym tygodniu klasy I a i II a uczestniczyły w zorganizowanym przez IFJ PAN popularno - naukowym pokazie Wiktora Niedzickiego pt."Fizyka jest super!"
Prowadzący pokaz, niczym wielki Mag, przeprowadził niezwykle interesujące, często zabawne eksperymenty, do których została zaprzągnięta bardzo poważna dziedzina nauki - fizyka.
Uczniowie poznali tajemnice architektury, zobaczyli różnego rodzaju wahadła, suchy lód, ciekły azot, który w jednej chwili zamrażał jesienne kwiaty, gigantyczne mydlane bańki, poruszane za pomocą suszarki balonowe koło i wiele jeszcze innych fascynujących zjawisk.
Na koniec pokazu dzieci otrzymały drobne upominki, a Pan Wiktor Niedzicki obdarzył przyszłych naukowców swoim autografem.
10 października dzieci z klasy I a zamieniły się w jesiennych ogrodników. W okolicy szkoły, za pomocą łopatek, motyk i grabek, wykopały tunele i posadziły wiele wiosennych kwiatów.
Praca ciężka i wymagająca cierpliwości nie udałaby się gdyby nie pomoc Pani Uli i Pani Ani. Czasami, niektóre cebulki panoszyły się na zewnątrz:), trzeba było posadzić je na nowo. Tunele zostały zasypane, a kwiaty podlane. Teraz przed dziećmi czas oczekiwania - jesień i zima. A za pół roku, będziemy odkrywać wiosenne kolory.
5 i 8 października uczniowie klas siódmych naszej szkoły wzięli udział w warsztatach literackich „Zostań mistrzem fantasy!” prowadzonych przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną przy ul. Rajskiej.
Uczestnicy mieli okazję, by rozwinąć zdobytą w szkole wiedzę na temat literatury fantasy, poznając szczegółowo historię i najważniejszych twórców tego gatunku.
Najpierw jednak musieli zastanowić się i odpowiedzieć na pytanie, czym jest wyobraźnia? Z tym zadaniem wszyscy poradzili sobie znakomicie, ale nie tylko z tym, bowiem ...Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej zapraszamy na stronę Biblioteki
8 października dzieci, zapisane w tym roku po raz pierwszy do Świetlicy szkolnej, uczestniczyły w uroczystości pasowania na Świetliczaka.
Ważne to wydarzenie poprzedził występ Magika, który, jak na Magika przystało, zaprezentował niezwykłe umiejętności. Czyścił uszy, z których wyskoczyła piłeczka, połączył koła, których nie da się połączyć, sprawił, że dzieci potrafiły pokolorować na odległość i wymazać gumką (również na odległość) dziecięce kolorowanki.
Na koniec... wyczarował prawdziwego, żywego, białego królika! Cieszyły sie nie tylko szkolne dzieci, ale i zaproszone na pokaz przedszkolaki. Uczniowie zostali pasowani na Świetliczaka czarodziejską różdżką, otrzymali też pamiątkowe dyplomy.
7 października Szkolne Koło PTTK uczestniczyło w zakończeniu sezonu na Hali Krupowej w Beskidzie Żywieckim. Pożegnaliśmy Królową Beskidów (Babią Górę), a nasza drużyna wygrała nagrodę w konkursie wiedzy o górach zorganizowaną przez Komisję Turystyki Górskiej.
Zakończenie sezonu to chyba nie jest nasze ostatnie turystyczne zdanie w tym roku.
5 października dawne maluchy, a od dziś już tylko same zuchy, uroczyście, w obecności Dyrekcji, nauczycieli i swoich bliskich, ślubowały, że będą kochać ojczyznę, uczyć się pilnie i pomagać innym.
Pamiętającym dawne czasy, zabytkowym ołówkiem:) dzieci zostały pasowane na uczniów naszej szkoły, a później... pokazały ogrom swoich możliwości, pięknie recytując wiersze i śpiewając nie zawsze łatwe piosenki.
Uczniowie klasy trzeciej obdarowali swoich młodszych kolegów pluszowymi kredkami, a rodzice zapewnili wszystkim pociechom słodki poczęstunek.:) Dzieci są już prawdziwymi pierwszakami, a to nie byle co!
2 października Małgosia Królik, Olek Kałuża oraz Marysia Bogusz w ramach projektu "Eko-logiczni" mieli okazję poznać pracę Ekospalarni od środka. Wizyta w Zakładzie Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie okazała się być bardzo pouczająca.
Odpady które nie nadają się do recyklingu można zutylizować i przekształcić w energię cieplną i elektryczną zmniejszając tym samym ilość odpadów zalegających na składowiskach. A dla mieszkańców Krakowa oznacza to dostęp do nowej, czystej energii.
Biorąc pod uwagę fakt, że mieszkańcy Krakowa produkują ponad 300 tys. ton odpadów rocznie po zapoznaniu się z funkcjonowaniem Ekospalarni jesteśmy pewni, iż jest to świetny sposób aby poprawić jakość powietrza i środowiska w Krakowie i nie tylko. Podczas zajęć w ZTPO uswiadomilismy sobie jak ważne jest segregowane odpadów już na samym początku - czyli w naszych domach.
2 października 2018 klasy drugie wybrały się do Muzeum Narodowego w Sukiennicach na warsztaty muzealne pt."Kot Leonarda. zwierzęta na obrazach". W czasie zwiedzania sal uczniowie szukali zwierząt namalowanych przez wybitnych malarzy.
Pani przewodnik dużo uwagi poświęciła koniom na obrazach batalistycznych z okresu napoleońskiego, a zadaniem dzieci było rozpoznanie i nazwanie maści czyli koloru poszczególnych koni. Uczniowie szukali i innych zwierząt znależli psy, koty, tygrysy i ptaki.
Plastycznym podsumowaniem warsztatów było wkomponowanie wybranego zwierzęcia (papugi, bociana lub psa) do swojej pracy malarskiej. To było bardzo ciekawe doświadczenie!
29 września odbyły się ostatnie warsztaty w ramach projektu "Eko-logiczni". Tym razem Marysia, Zuzia, Gosia i Olek badali wpływ zanieczyszczeń na gleby oraz na występowanie porostów.
Samodzielnie przygotowywali odczynniki, preparaty mikroskopowe, oraz dokonali oceny zanieczyszczeń występujących w naszym mieście.
W tym roku szkolnym dzieci z klas I - III biorą udział w projektach "Uniwersytetu Dzieci" - "Przyroda z klasą", "Matematyka z klasą" ,"Mali detektywi" i "Klimatyczna klasa".
Na pierwszych zajęciach uczniowie zastanawiali się: Czy emocje są potrzebne? O czym najczęściej myślą ludzie ? Jakie umiejętności potrzebne są do skoncentrowania uwagi wzrokowej, słuchowej i dotykowej?
Układały puzzle i naśladowały różne uczucia, rozegrały mecz skojarzeń, zamieniały zwykłe papierowe kubki w przedmioty, latające smoki, dla których przygotowywały lądowiska.
Wspólnie ustalili zasady, jakie są niezbędne do skoncentrowania się na wykonywanym zadaniu. A już niedługo, realizując następne scenariusze otworzy się przed dziećmi wspaniały świat nauki i przygody.
23 września 2018 członkowie Szkolnego Koła PTTK "Podróżnik" uczestniczyli w kolejnym rajdzie o zabarwieniu patriotycznym.
Tym razem odwiedziliśmy cmentarz wojenny z Pierwszej Wojny Światowej w Kasinie Małej, by następnie zdobyć szczyt Śnieżnica i napawać się jesiennymi widokami Beskidów. Za dwa tygodnie zakończenie sezonu Na Hali Krupowej- zaparszamy.
22 września uczniowie klas VIII - Marysia Bogusz, Zuzia Iwan, Małgosia Królik oraz Aleksander Kałuża wzięli udział w kolejnych warsztatach organizowanych w ramach projektu "Eko-logiczni". Tym razem uczniowie przeprowadzali doświadczenia chemiczne, aby dowiedzieć się w jaki sposób tlenek siarki wpływa na organizmu żywe oraz na materiały codziennego użytku wytworzone m. in. z żelaza. Dodatkowe doświadczenia przedstawiały wpływ azotanów i fosforanów na wodę rzeczną.
Kolejny raz uczniowie dostrzegli, jak niekorzystny wpływ na nasze środowisko i nie tylko mają zanieczyszczenia, które codziennie wytwarzamy w nadmiernych ilościach.
Uczniowie podczas pracy zespołowej mieli okazję współpracować ze sobą w pełni wyposażonej pracowni chemicznej, używając nie tylko podstawowych pomocy chemika jak palniki, kolby czy zlewki ... Zapoznali się również ze wcześniej nie znanymi sobie pomocami tj. spektrofotometrem. To były naprawdę interesujące i inspirujące zajęcia!
21 września 2018 r. na spotkaniu szkół biorących udział w projekcie Stars - Rowerem do Szkoły w Urzędzie Miasta Krakowa p. Tadeusz Trzmiel - I Zastępca Prezydenta ds. Inwestycji Miejskich wręczył nam dyplom z brązową gwiazdką za działania podjęte w roku szkolnym 2017/2018.
Teraz czeka nas nowe wyzwanie. Walczymy o srebrną gwiazdkę.
21 września przedstawiciele naszej Siódemki (z klas – VIa, VIb, Vc) wybrali się do Lasu Wolskiego, by uczestniczyć w akcji „Sprzątania świata”. Uczniowie z zaangażowaniem pracowali, znajdując na trasie nie tylko śmieci, ale też jadalne grzyby!
Następnie wszyscy wspięli się na najwyższy Kopiec Niepodległości im. Józefa Piłsudskiego, by tam uczcić minutą ciszy pamięć poległych patriotów. Miało to szczególny wymiar w roku, kiedy obchodzimy 100-lecie odzyskania niepodległości.
W końcu przyszedł czas na rekreację na placu zabaw i podczas zwiedzania zoo, które było nagrodą za efektywnie przeprowadzoną ekologiczną akcję. Dziękujemy dyrekcji krakowskiego ogrodu zoologicznego!
19 września klasa II a udała się do Domu Jana Matejki na warsztaty muzealne pt."Dwie wieże i Stańczyk. Legendy."
Uczniowie mogli poznać życie i twórczość najwybitniejszego polskiego malarza historycznego, przypomnieć znane i usłyszeć mniej znane legendy związane z naszym miastem. Na koniec sami zostali twórczymi artystami i na bazie szkieletu dinozaura narysowali wymyślonego przez siebie... smoka!
15 września czworo uczniów klas VIII rozpoczęło warsztaty w ramach projektu edukacji ekologicznej " Eko-logiczni" . Projekt współfinansowany jest ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Głównym celam projektu jest budowanie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży. Projekt " Eko-logiczni" to : wykłady, warsztat i laboratoria.
Dziś odbyły się pierwsze zajęcia. Marysia Bogusz , Zuzia Iwan, Aleksander Kałuża i Małgosia Królik pod kierunkiem p. Katarzyny Świerad rozwiązywali zadania dotyczacę alternatywnych źródeł energii.
Zadania były wymagające, jednak nasi uczniowie poradzili sobie z nimi wyśmienicie.
Więcej informacji o projekcje tutaj
14 września obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Kropki. Opowieść o małej Vasthi, namalowanej przez nią kropce i mądrej nauczycielce, dzięki której dziewczynka uwierzyła w siebie zaciekawiła dzieci.
Kropki pojawiły się na ubraniach, w dziecięcych rysunkach, wycinankach, w matematycznych grach.
18 września klasa II a wybrała się do Centrum zabaw dziecięcych "Akuku" w ramach nagrody otrzymanej w projekcie Stars w roku szkolnym 2018/2019.
Wspinanie, skakanie, zjeżdżanie, rzucanie i wiele innych wyskokowych czynności dało radość wszystkim uczniom. Zabawa była wspaniała!
12 września dzieci z klasy I a uczestniczyły w zajęciach, podczas których budowały roboty. Zajęcia wymagały uwagi, spostrzegawczości i samodyscypliny.
Z pojemników pełnych różnych drobnych klocków potrafiły wyciągnąć ten właściwy i umieścić w odpowiednim miejscu.
Powstały roboty - ptaszki, które nie tylko poruszały się, ale i ćwierkały!
Ileż było dumy, że to co zaplanowane zostało wykonane!
Rozpoczęcie nowego roku szkolnego miało 3 września szczególną oprawę. Z okazji 100 - lecia odzyskania niepodległości przez Polskę gościliśmy w naszej szkole naszego byłego ucznia Pana dr hab. Filipa Musiała, dyrektora Oddziału IPN w Krakowie.
Każdy uczeń klas I - III otrzymał pakiet edukacyjny, który zawierał okolicznościowe zeszyty i ołówki z motywami patriotycznymi.
Pani Dyrektor życzyła dzieciom i rodzicom wielu radosnych przeżyć w nadchodzącym roku szkolnym 2018/2019.
Więcej informacji i zdjęć tutaj
Szkoła Podstawowa nr 7 im.Wojska Polskiego 31-139 Kraków ul.Spasowskiego 8 tel/fax 12 633 74 42